De kosten van die samengaan met zieke medewerkers zijn flink. Bedragen van € 400 per dag worden genoemd, maar daar slaan ondernemers steeds minder op aan. Als ik zeg dat een zieke medewerker je ruim 3 ton* kan kosten, heb ik dan je aandacht?
Fijn. Zullen we het over het voorkomen van verzuim hebben? 70% van de ziekmeldingen hebben geen medische oorzaak. We kunnen grote stappen maken, als je je op deze ziekmeldingen richt.
Hier zijn onze -minder voor de hand liggende- tips voor de preventie van ziekteverzuim.
Hoe vaak voer je een gesprek met je medewerkers. Niet terloops ‘hoe gaat het met je? Vragen en het antwoord niet afwachten terwijl je al weer doorloopt. Echte aandacht. Echte gesprekken. We zien dat zieke medewerkers meer aandacht krijgen dan niet-zieke medewerkers. Met zieke medewerkers wordt tweewekelijks een koffiemomentje ingepland. Zullen we voortaan minstens dezelfde aandacht voor de (nog) niet zieke medewerkers hebben?
Aandacht. Een medewerker die de juiste aandacht krijgt, voelt zich gewaardeerd. Is loyaal, zal zich niet zo snel ziekmelden. Het beste middel om verzuim te voorkomen. Preventietip 1.
Maak afspraken met je medewerkers wat ze kunnen verwachten als hij of zij zich ziek meldt. Afspraken over hoe je wil dat je zieke medewerker zich gedraagt.
Wat ‘moet’ er in die afspraken staan?
Sowieso hoe ze ziekteverlof kunnen aanvragen. Bij wie? Hoe laat? Per telefoon of mag het ook via Whatsapp (Nee! Niet doen!). Leg de passende werkzaamheden per functie vast. Het kan maar duidelijk zijn. En hou elkaar aan de afspraken die je maakt.
Alleen al duidelijkheid scheppen, leidt tot preventie.
Ligt niet echt voor de hand als preventietip bij ziekteverzuim. Althans, je komt het niet vaak tegen op de lijstjes om verzuim te voorkomen. Niets is minder waar. Van de 70% van de meldingen die geen medische oorzaak hebben, heeft een fors deel betrekking op het ontbreken van HR. En het ontbreken van HR leidt tot onrust. Of conflicten. En die leiden niet zelden tot verzuim.
Een conflict uit de wereld helpen als je medewerker zich ziek heeft gemeld, is niet eenvoudig. Voorkomen van een conflict is een stuk eenvoudig. En het kost je fors minder.
Door veel ondernemers gezien als een verplichting; het hebben van een risico-inventarisatie en -evaluatie. Is het ook. Toch heeft een aanzienlijk deel van de ondernemers het niet geregeld. Wel doen. Breng de risico’s in kaart. Of laat ze in kaart brengen. Pak de risico’s aan. Leidt tot minder verzuim. Is preventie.
Nog zo eentje. Een vertrouwenspersoon. Zorg dat je een (externe) vertrouwenspersoon aan je organisatie bindt. Maak het bekend bij je medewerkers. Laat de vertrouwenspersoon kennis maken met je medewerkers. Zorg dat de drempel om te overleggen met je vertrouwenspersoon laag is. Bij sluimerende onrust kan de vertrouwenspersoon samen met je medewerker voorkomen dat je medewerker zich ziek meldt; of voorkomen dat de situatie tot langdurige afwezigheid leidt.
Is het je opgevallen dat deze tips helemaal geen verband hebben met ziekte? Yep. Bewust. Ondernemers krijgen de meeste discussie met arbodienst of medewerker over wel of niet ziek zijn. De meeste winst is elders te behalen. Preventie van verzuim is belangrijk. Levert je veel geld op. Het voorkomt dat ziekteverzuim je veel geld kost. Zie de kosten van verzuimpreventie als een investering. Een investering die zich in de praktijk dubbel en dwars terugbetaalt.
Meer weten of overleggen met de specialisten van Qees. Neem gerust contact op.
* = Vierhonderd euro per dag x 260 werkdagen per jaar x 2 jaar + een derde jaar loondoorbetaling die je als loonsanctie van het UWV kan krijgen.
Regelmatig schrijven onze professionals blogs over onderwerpen die waarschijnlijk ook voor jou interessant zijn.