Een interne- of externe vertrouwenspersoon?
Terug naar alle blogs

Een interne- of externe vertrouwenspersoon?

Of je het wil of niet: de vertrouwenspersoon gaat verplicht worden. Heel misschien ontspringen kleine werkgevers de dans. Maar wil je wachten tot het verplicht is of ga je nu al profiteren van de voordelen van het hebben van een vertrouwenspersoon? Ik zou kiezen voor het laatste.

Als je een vertrouwenspersoon hebt die voor de medewerkers goed bereikbaar is, voorkomt hij verzuim of verkort de verzuimperiode. En da’s ook logisch: zonder vertrouwenspersoon kan je medewerker die te maken heeft met pesten of ander grensoverschrijdend gedrag nergens terecht. Voor je medewerker is het op dat moment de meest logische keuze om thuis te blijven. Ziek melden. De kans om iets aan de situatie van die medewerker te doen, wordt je als werkgever dan ontnomen. Je weet het niet. Je kan er niets mee.

Voordat je het in de gaten hebt, gaat de arbodienst zich ermee bemoeien en lijkt de oplossing steeds verder weg te zijn.

Heb je wel een vertrouwenspersoon, dan kan die samen je medewerker aan een oplossing werken. Soms word jij als werkgever daar bij betrokken. Soms ook niet. In ieder geval -zo is mijn ervaring- is je medewerker eerder terug op het werk. En het geeft je de kans om de werksituatie structureel te verbeteren.

Intern of extern?

Je kunt één van je medewerkers als vertrouwenspersoon aanstellen of een externe vertrouwenspersoon binnenhalen. Alle twee hebben voor- en nadelen. Misschien is het wel veel fijner of vertrouwder als een collega als vertrouwenspersoon optreedt. Stel je voor dat je als medewerker iets heftigs overkomt? Bij wie voel je je vertrouwd? Bij je collega met wie je de volgende dag weer in de kantine zit? Of juist bij een extern professioneel vertrouwenspersoon die met veel kennis van zaken en ervaring het gesprek aangaat.

Ik ben ervan overtuigd dat een extern vertrouwenspersoon bij een MKB-organisatie beter op zijn plek is. Misschien past een interne vertrouwenspersoon wat beter bij een corporate-achtige omgeving.

De effectiviteit van een vertrouwenspersoon staat of valt bij de bereikbaarheid van de vertrouwenspersoon. Als je een vertrouwenspersoon aanstelt, omdat het moet, dan heeft dat weinig effect. Dan voldoe je aan de (toekomstige) verplichting, maar daar is alles mee gezegd. Als je het doet om een veiligere werkplek te creëren, dan zorg je dat de vertrouwenspersoon goed bereikbaar is. Je neemt de naam en contactgegevens op in je personeelshandboek. Je hebt het erover tijdens vergadering of teamoverleg. Je moedigt het inroepen van de vertrouwenspersoon aan. Dan zul je zien dat de vertrouwenspersoon verzuim voorkomt. Absoluut.

Categorieën | Vertrouwenspersoon
22 juni 2023
Susan van Waardenburg.
Geschreven door Susan van Waardenburg.
Categorieën | Vertrouwenspersoon

Anderen bekeken ook

Regelmatig schrijven onze professionals blogs over onderwerpen die waarschijnlijk ook voor jou interessant zijn.

Bekijk alle blogs