Wie vult de probleemanalyse in?
Terug naar alle FAQ's

Wie vult de probleemanalyse in?

Je medewerker is ziek, het verzuim duurt langer dan een paar weken en dan hoor je ineens: “De bedrijfsarts maakt een probleemanalyse.” Maar wat houdt dat eigenlijk in? En wat moet jij ermee?

Wat is de probleemanalyse van de bedrijfsarts eigenlijk?

De probleemanalyse bedrijfsarts is een verslag dat de bedrijfsarts maakt als een medewerker (langdurig) ziek is. Het beschrijft wat er aan de hand is, wat de beperkingen zijn en wat er nodig is om weer aan het werk te gaan. Het is een verplicht document binnen de Wet Verbetering Poortwachter en vormt de basis voor het plan van aanpak dat jij samen met je medewerker opstelt.

Wie vult de probleemanalyse in? Ik of de bedrijfsarts?

De bedrijfsarts stelt de probleemanalyse op. Jij hoeft hier dus niets in te vullen. Wel is het handig als je als werkgever vooraf relevante informatie deelt, bijvoorbeeld over de functie, werkomstandigheden of eerdere gesprekken. De probleemanalyse richt zich op wat de medewerker (nog) kan en waar belemmeringen liggen.

Wanneer moet de probleemanalyse bedrijfsarts klaar zijn?

Uiterlijk in week 6 van het verzuim. Dat is wettelijk vastgelegd. Soms is er al eerder duidelijkheid nodig, bijvoorbeeld bij langdurige uitval of in complexe situaties. In dat geval kan de bedrijfsarts sneller schakelen.

Krijg ik de probleemanalyse als werkgever ook te zien?

Ja, maar let op: je krijgt géén medische details. Alleen de informatie die relevant is voor werkhervatting, in begrijpelijke taal. Denk aan belastbaarheid, beperkingen op de werkvloer en mogelijke stappen richting herstel. Het medische deel blijft vertrouwelijk tussen medewerker en bedrijfsarts.

Wat doe ik na de probleemanalyse bedrijfsarts?

Samen met je medewerker stel je op basis van de probleemanalyse een plan van aanpak op. Hierin leg je afspraken vast over re-integratie: doelen, acties, evaluatiemomenten. Dit doe je uiterlijk in week 8 van het verzuim. Je casemanager of arbodienst kan je hierbij helpen.

Is je vraag niet beantwoord?

Of wil je meer weten? Neem contact op! Qees is er voor je.

Neem contact op