Je medewerker is ziek. Volgens zijn of haar huisarts zit werken er voorlopig niet in. Je belt de arbodienst. Krijg je dan te maken met een arboarts of een bedrijfsarts? We leggen het verschil uit tussen deze twee.
Wanneer een medewerker zich ziek meldt, geef je dit door aan de arbodienst. Binnen uiterlijk zes weken heeft je medewerker een gesprek met een arboarts of bedrijfsarts. Meestal is dat een bedrijfsarts. Dit is namelijk een specialist op het gebied van arbeid en ziekteverzuim.
Het grootste verschil is:
Of wil je meer weten? Neem contact op! Qees is er voor je.
Je medewerker krijgt binnen zes weken na de ziekmelding een uitnodiging voor een gesprek met de bedrijfsarts. Dit gesprek is verplicht. De bedrijfsarts, arboarts of de praktijkondersteuner van de bedrijfsarts bespreekt de belastbaarheid van de medewerker en stelt een advies op voor herstelbegeleiding. Dit advies vormt de basis voor het plan van aanpak dat jij met je medewerker bespreekt.
Het komt soms voor dat het advies van de bedrijfsarts afwijkt van dat van de huisarts. Weet dan: het advies van de bedrijfsarts of arboarts is leidend. De huisarts is de vertrouwenspersoon van je medewerker, maar is niet gespecialiseerd in arbeid en gezondheid. De arts van de arbodienst is dat wél en geeft aan of aangepast werk of tijdelijk minder werk mogelijk is. Dat advies is bindend en biedt duidelijkheid voor zowel jou als je medewerker.
In de praktijk bestaat de rol van arboarts bijna niet meer. Bij eenvoudige verzuimzaken wordt deze vaak vervangen door een praktijkondersteuner van de bedrijfsarts. Die bespreekt een praktische aanpak gericht op terugkeer naar werk.
De bedrijfsarts kijkt verder dan alleen de medische situatie. De bedrijfsarts geeft ook advies over preventie en helpt je een gezonde werkplek te creëren.
Bij Qees geloven we dat een gezonde werkplek geen overbodige luxe is. Door verzuim te verminderen en de gezondheid van je medewerkers te verbeteren, profiteer jij als ondernemer. Ga in overleg met Qees om te ontdekken wat jouw bedrijf nodig heeft. Zo maak je een slimme keuze – voor je medewerkers én je portemonnee.