Je medewerker is ziek. Overal lees je dat je het contact moet blijven houden. Maar ja, soms voelt dat wat opdringerig, alsof je medewerker niet ziek mag zijn. Toch is het onderhouden van contact jouw belangrijkste instrument om je medewerker succesvol terug te laten keren op het werk. Laten we eens kijken hoe je contact kunt leggen en vasthouden.
Wacht niet tot je een zieke medewerker hebt, maar regel het van te voren. In een verzuimbeleid kun je bijvoorbeeld vastleggen dat de medewerker elke week even belt. Dan voorkom je het gevoel te ‘opdringerig’ te zijn. En weet: belangstelling in je medewerker is niet opdringerig. Het zorgt ervoor dat je medewerker zich gesteund voelt en het verlaagt de drempel om terug te keren naar het werk.
Zorg dat er regelmatig contact is. Denk aan wekelijks of tweewekelijks. Natuurlijk mag je niet vragen naar de ziekte of het verloop. Je mag altijd vragen hoe het gaat en hoe je medewerker zich voelt. Leg vast wie wanneer contact legt. Maak daar duidelijke afspraken over. Zorg dat iederen zich daaraan houdt. Zo houd je contact en kun je eventuele problemen die terugkeer bemoeilijken vroegtijdig signaleren.
Eigenlijk is het heel eenvoudig. Periodiek contact voorkomt dat er een ’terugkeerdrempel’ ontstaat. Door regelmatig te communiceren, blijft je medewerker op de hoogte van wat er speelt binnen het bedrijf. Dat houdt de medewerker betrokken. Bovendien voelt hij of zij zich gesteund door jou. En dat kan bijdragen aan een sneller en duurzamer herstel. Bovendien voorkom je op deze manier misverstanden en onzekerheden.
Soms kan de bedrijfsarts adviseren om tijdelijk geen contact te onderhouden, bijvoorbeeld om je medewerker rust te geven. Volg dit advies altijd op. Ook daarmee steun je jouw medewerker. Laat de medewerker contact opnemen met jou zodra het mag van de bedrijfsarts. Daarmee geef je de medewerker een duidelijke rol tijdens zijn of haar ziekte.
Neem een open en ondersteunende houding aan. Benadruk het belang van contact in het verzuimbeleid. Geef het goede voorbeeld. Besteed tijdens de gesprekken aandacht aan de behoeften en zorgen van je collega. Werk samen aan een plan voor terugkeer naar werk. Want dat is toch het doel.
Bel of mail ons even. We helpen je graag.