Het gemiddeld ziekteverzuim in Nederland is de laatste jaren gestegen van zo’n 4% naar iets onder de 5%. Natuurlijk zijn er grote verschillen per branche en per werkgever. Tijdens corona was dit percentage zelfs een stuk hoger.
Maar wat zegt dat eigenlijk, een gemiddeld ziekteverzuim? En hoe kun je dit effectief aanpakken?
Slechts één op de drie ziekmeldingen heeft te maken heeft met een medische aandoening. Dat zou je goed nieuws kunnen noemen. Twee op drie meldingen heeft iets van een gedragscomponent in zich. Dit biedt ondernemers ruimte om actief met je medewerkers in gesprek te gaan om het gemiddeld verzuim in de eigen organisatie te verminderen.
Een open gesprek met de medewerker die zich ziek meldt, kan de duur van het verzuim aanzienlijk verkorten. Toch vinden veel ondernemers het lastig om deze gesprekken te voeren. Wat mag je wel of niet vragen? Moet je een zieke medewerker niet juist met rust laten? En hoe combineer je dit met het werk dat blijft liggen
Goede communicatie en duidelijke afspraken helpen om het gemiddeld ziekteverzuim te verlagen. Vraag bijvoorbeeld naar de verwachte duur van de afwezigheid en bespreek of herstel of een interventie nodig is. Is de medewerker inzetbaar voor aangepast werk? Denk ook na over jouw gewenste eindresultaat en stem je strategie hierop af.
Een vroege interventie, zoals een gesprek met de bedrijfsarts of praktische hulp bij mobiliteit, kan veel verschil maken. Uiteraard werk je hierbij altijd binnen de kaders van de bedrijfsarts, die leidend is in dit proces.
Als ondernemer heb je meer invloed dan je denkt, zowel preventief als curatief. Stel duidelijke regels op voor verzuimmeldingen en zorg voor een heldere aanpak bij niet-medische oorzaken. Door duidelijkheid te creëren en het gesprek aan te gaan, kun je het gemiddeld ziekteverzuim in jouw organisatie verlagen.
Wil je meer weten over hoe je het ziekteverzuim in jouw organisatie kunt verlagen? Bij Qees krijg je inzicht in de stappen die bij een ziekteproces horen en bespreken we jouw wensen en verwachtingen.