Je weet hoe belangrijk het is dat een zieke werknemer zo snel mogelijk, gedeeltelijk of geheel, terugkeert naar werk. Maar wat als je werknemer niet meewerkt? Dat kan grote gevolgen hebben. Voor jou. Voor je bedrijf. Voor je medewerker.
Zodra een werknemer ziek is, ben jij als werkgever verplicht om samen te werken aan herstel. Zo bied je bijvoorbeeld passend werk aan. Maar ook: samen overleggen, Qees inschakelen, zijn de arbodienst en bedrijfsarts meteen op de hoogte en alles goed vastleggen, bijvoorbeeld in het Qees Portaal.
Ook jouw werknemer heeft een plicht: meewerken aan dit traject.
‘Niet meewerken’ ziet er op verschillende manieren uit. Zodra de werknemer niet op afspraken verschijnt met de bedrijfsarts is er al sprake van niet meewerken. Ook wanneer hij of zij passend werk weigert, terwijl de bedrijfsarts dat geadviseerd heeft, ontstaat er een probleem. Communicatie is heel belangrijk. Is jouw medewerker onbereikbaar? Ontvang je geen of gebrekkige informatie over de voortgang van het hersteltraject? Ook dan is dat ‘niet meewerken.’ Qees informeert je graag welke stappen je kunt zetten als je deze signalen oppikt.
Want je kunt meer dan je misschien denkt. Het begint allemaal bij vastleggen. Noteer iedere afspraak, e-mail en reactie van de werknemer. Bij een eventueel conflict is dit jouw bewijs dat jij je verplichtingen wél nakomt.
Je hoeft het niet alleen te doen. We staan met adviezen en kennis aan je zijde. Ook speelt de bedrijfsarts een belangrijke rol. Immers, hij of zij kent de belastbaarheid van je medewerker. Soms loopt het vast. Ook dan zoeken we samen met jou naar mogelijkheden om alles weer in beweging te krijgen.
Je mag je medewerker wijzen op de plichten. En op de gevolgen. Bij niet meewerken mag je een loonmaatregel instellen. Dat doe je pas na een schriftelijke waarschuwing. En als de medewerker de kans heeft gehad om alsnog mee te gaan werken.
Wat ook belangrijk is, is dat je een plan van aanpak maakt. Pas het aan wanneer er iets verandert. Niet alleen ben je dit verplicht te doen. Het geeft je ook houvast in je gesprekken met je medewerker. Dit document bespreek je. In dit document leg je de afspraken vast. Komt jouw medewerker niet opdagen? Noteer dit en plan een nieuwe afspraak. Voldoe je meteen aan het vastleggen van alle documentatie.
UWV beoordeelt na twee jaar ziekte of jij én de werknemer genoeg hebben gedaan. Is jouw dossier niet op orde? Dan kun je als werkgever een loonsanctie krijgen.
Voorkom dat je medewerker niet meewerkt aan zijn of haar re-integratie. Zorg voor duidelijke communicatie en een goed contact. Wees duidelijk over de verwachtingen en toon begrip. Soms ligt er meer achter weerstand dan je denkt.
Kom je er samen niet uit? Schakel op tijd hulp in. Zo bescherm je jezelf én vergroot je de kans dat je werknemer weer terugkeert.
Een medewerker die niet meewerkt aan re-integratie kan frustreren. Maar onthoud dat je niet met lege handen staat. Zorg dat je je dossier op orde hebt, communiceer duidelijk en weet welke stappen je mag zetten. Zo blijf je als ondernemer in controle.
Regelmatig schrijven onze professionals blogs over onderwerpen die waarschijnlijk ook voor jou interessant zijn.