Nieuws

Verplicht om thuis werken toe te staan?

Qees

Staat je werkneemster onverwacht aan je bureau. Of ze vanaf volgende week twee dagen per week thuis kan werken. Met haar collega’s heeft ze het al geregeld, de klanten leiden er ook niet onder, hoor je haar nog net zeggen, voordat ze een briefje op je bureau legt met het verzoek ‘voor akkoord te tekenen’.  Per 1 januari is de Wet flexibel werken ingegaan, weet ze u te vertellen en ze wil graag van de mogelijkheden gebruik maken.  ‘In het bedrijfsbelang natuurlijk’, probeert ze u nog te overtuigen, ‘thuis zal ik rustiger en daardoor efficiënter kunnen werken’.

Qees kreeg een soortgelijke vraag binnen via de Helpdesk Arbeidsrecht. Werkgever was niet van plan in te stemmen met thuis werken, was niet op de hoogte van de nieuwe wetgeving en nam contact op met de helpdesk van Qees. Thuis werken past helemaal niet binnen de bedrijfscultuur en hij wil ook geen precedent scheppen. De arbeidsrechtadvocate aan de andere kant van de lijn kon de werkgever gerust stellen. Hoewel er wetgeving van kracht is geworden die flexibel werken makkelijker moet maken, bent u als werkgever niet verplicht om overal mee in te stemmen. Wel bent u verplicht met de medewerker in overleg te gaan.

Medewerkers krijgen door de nieuwe wetgeving het recht om één keer per jaar een wijziging van arbeidsduur, werktijd of arbeidslocatie te vragen. Werknemer moet minimaal een half jaar in dienst zijn als hij of zij het verzoek doet. Als u een voornemen heeft om het verzoek af te wijzen kunt u bij het verzoek om de arbeidslocatie aan te passen, volstaan met een marginale motivering van uw afwijzing.

Als uw medewerker verzoekt om aanpassing van de arbeidsduur en/of werktijd, zult u beter beslagen ten ijs moeten komen. Enkel zwaarwegende bedrijfsbelangen zijn toereikend om het verzoek van uw medewerker te weigeren. Bij weigering zult u ook in overleg moeten met uw medewerker. De Wet flexibel werken is van toepassing op ondernemingen met 10 medewerkers of meer.

Qees

Qees is zo'n medewerker die iedere ondernemer zich zou wensen. Betrokken, bevlogen en staat altijd klaar. Qees is meer dan dat. Qees is een team HR-professionals die voor u klaar staan om al uw personeelsvragen te beantwoorden. Qees helpt bij het maken van arbeidsovereenkomsten, zoekt naar manieren om de loonkosten te verlagen, maakt de loonstroken van uw medewerkers en Qees is uw spin in het web bij verzuimbegeleiding. Qees is uw eigen afdeling personeelszaken, zonder dat u daar in hoeft te investeren. Onderdeel van de dienstverlening is advies over uw verzuimverzekering. De verzekeringsadviseurs van Qees zoeken naar de best passende oplossing en Qees koppelt deze verzekering via het online werkgeversportaal aan de arbodienstverlening en salarisadministratie. Dat zorgt ervoor dat u nieuwe medewerkers of verzuimmeldingen slechts op één plek hoeft te doen; bij Qees.